۱۰ نكته بازاريابي شبكه هاي اجتماعي براي تازه كارها

۶۵ بازديد
۱۰ نكته بازاريابي شبكه هاي اجتماعي براي تازه كارها

با پيروي كردن از يك سري نكات، پروفايل شما در شبكه‌هاي اجتماعي شناخته‌شده مي‌كند. هرچقدر فالوئرهاي بيشتري داشته باشيد، مي‌توانيد فروش محصولات خود را نيز بالا ببريد.

بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي فرآيندي است كه در آن شما و محصول يا خدماتي كه ارائه مي‌كنيد، از طريق كانال‌هاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي به ديگران معرفي مي‌شويد. هدف نهايي از هر كمپين شبكه اجتماعي اين است كه يك محصول شناخته شود و ميزان ترافيك وب‌سايت، تعداد فالوئرها و مشتري‌هاي آن افزايش پيدا كند. فيسبوك، توييتر، گوگل پلاس، پينترست، يوتيوب، اينستاگرام و لينكدين محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي در سرتاسر دنيا هستند.

social media marketing

چرا بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي مهم است؟

  • بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي يكي از سريع‌ترين راه‌هاي اطلاع‌رساني درباره يك محصول جديد است. يك توييت مي‌تواند در عرض چند دقيقه و حتي سريع‌تر از تلويزيون و ديگر رسانه‌هاي سنتي در كل دنيا فراگير شود.
  • اين روزها ميليون‌ها نفر مقدار زيادي از زمان خود را در شبكه‌هاي اجتماعي سپري مي‌كنند؛ بنابراين اگر به توجه ديگران نياز داريد، بايد در شبكه‌هاي اجتماعي دنبال آن‌ها باشيد.
  • روش جديد بازاريابي به اين شكل است. در گذشته مردم اغلب زمان خود را در جاده‌ها رانندگي مي‌كردند؛ بنابراين بازارياب‌ها از بيلبوردها براي تبليغات استفاده مي‌كردند. امروزه مردم بيشتر زمان خود را در شبكه‌هاي اجتماعي هستند؛ بنابراين بازارياب‌ها از اين روش جديد براي تبليغات استفاده مي‌كنند.
  • نتيجه مطالعات اخير نشان داده است كه شبكه‌هاي اجتماعي در حال تبديل شدن به كانال‌هاي فروش هستند و بيشتر شركت‌ها دنبال اين هستند كه مشتري‌هاي خود را از طريق فيسبوك و توييتر و اينستاگرام پيدا كنند.

    social media marketing

نكته‌هاي بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي براي تازه‌كارها

چگونه مي‌توانيم از شبكه‌هاي اجتماعي به نفع خودمان و كسب‌و‌كارمان استفاده كنيم؟ افراد تازه‌كار چگونه مي‌توانند حضور پررنگي در شبكه‌هاي اجتماعي داشته باشند و در استفاده از آن حرفه‌اي شوند؟ توجه به ۱۰ نكته‌اي كه در ادامه آورده شده است، به شما كمك خواهد كرد.

۱- تصميم بگيريد از كدام شبكه اجتماعي مي‌خواهيد استفاده كنيد

به‌عنوان يك فرد مبتدي شما بايد يك يا دو شبكه اجتماعي را انتخاب كنيد. سعي نكنيد در يك لحظه در تمام آن‌ها فعاليت داشته باشيد. بسياري از تازه‌كارها اين اشتباه را مرتكب مي‌شوند و پس از مدتي بدون اينكه هيچ فايده‌اي برايشان داشته باشد، از ادامه كار منصرف مي‌شوند. يكي از بهترين راه‌ها براي شناسايي مناسب‌ترين شبكه اجتماعي اين است كه تعدادي افراد و برندهاي تأثيرگذار پيدا و بررسي كنيد كه در كدام شبكه اجتماعي موفق‌تر هستند. به‌عنوان مثال افرادي كه در زمينه فعاليت موردنظر شما حرفه‌اي هستند، پيدا كنيد و تعداد فالوئرهاي فيسبوك، توييتر، گوگل پلاس، اينستاگرام و پينترست آن‌ها را باهم مقايسه كنيد. هركدام را كه تعداد فالوئرهاي بيشتري داشت، به‌عنوان اولين شبكه اجتماعي خودتان انتخاب كنيد؛ زيرا احتمال موفقيت شما در آنجا بيشتر است.

۲- پروفايل خودتان را بهينه‌سازي كنيد

بعدازاينكه تصميم گرفتيد از كدام شبكه اجتماعي مي‌خواهيد استفاده كنيد، بايد پروفايل خودتان را بهينه‌سازي كنيد. بهينه‌سازي كردن پروفايل شانس افزايش تعداد فالوئرهاي شما را بيشتر مي‌كند و همچنين براي سئوي سايت خوب است. براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد مقالات مرتبط با سئو را براي هر شبكه اجتماعي به‌طور جداگانه مطالعه كنيد. نكات زير براي بهينه‌سازي همه سايت‌ها قابل‌استفاده هستند:

  • از يك عكس واقعي استفاده كنيد و صورت خود را نشان دهيد. عكس حيوان‌ها يا جاهاي ديدني را به‌عنوان عكس پروفايل خود انتخاب نكنيد. شبكه‌هاي اجتماعي براي ارتباط دادن انسان‌ها به يكديگر ساخته شده‌اند؛ بنابراين اگر مي‌خواهيد پروفايلتان قابل‌اعتماد باشد، بايد چهره خود را به ديگران‌ نشان دهيد.
  • يك توضيح خوب و كامل در مورد خودتان يا شركتتان بنويسيد. زمينه كاري و تخصص‌هاي خود را ذكر كنيد. تمام مواردي را كه از داشتن آن‌ها به خودتان افتخار مي‌كنيد، داخل پروفايل قرار دهيد.
  • به كاربران بگوييد چه اطلاعاتي را مي‌خواهيد با آن‌ها به اشتراك بگذاريد. انجام اين كار ضروري نيست؛ اما بعضي از مردم دوست دارند بدانند چه اطلاعاتي را مي‌توانند از پروفايل شما دريافت كنند.
  • در قسمت درباره شما لينك وب‌سايت خودتان قرار دهيد. به عبارتي از پروفايل شبكه اجتماعي خود براي سئوي وب‌سايت استفاده كنيد.

social media marketing

۳- وب‌سايت خود را به پروفايل شبكه اجتماعي متصل كنيد

مرحله بعد از آماده‌سازي پروفايل شبكه اجتماعي اين است كه آن را به وب‌سايت خود متصل كنيد. براي هر پلتفرمي بايد از فرايند مخصوص استفاده كنيد. بنابراين قبل از انجام، آن دستورالعمل‌ها را به‌دقت موردمطالعه قرار دهيد. زماني كه اين كار به‌درستي انجام شود، موتورهاي جستجو متوجه خواهند شد كدام وب‌سايت به كدام پروفايل در شبكه اجتماعي مرتبط است.

۴- دكمه‌هاي شبكه اجتماعي را در وب‌سايت خود قرار دهيد

دكمه‌هاي اشتراك‌گذاري شبكه‌هاي اجتماعي را داخل وب‌سايت خود قرار دهيد تا خوانندگان بتوانند محتواي شما را به‌راحتي به اشتراك بگذارند. راه‌ها و پلاگين‌هاي متفاوتي براي انجام اين كار وجود دارند كه مي‌توانيد با جستجو كردن در گوگل آن‌ها را پيدا كنيد. به‌عنوان مثال بنويسيد چگونه مي‌توانيد دكمه‌هاي اشتراك‌گذاري شبكه‌هاي اجتماعي را به وردپرس اضافه كنيد. به ياد داشته باشيد كه اين دكمه‌ها هرچقدر بزرگ‌تر باشند، بيشتر روي آن‌ها كليك مي‌شود.

social media marketing

۵- افراد و برندهاي مهم و تأثيرگذار زمينه كاري خود را بيابيد و دنبال كنيد

تا اينجا ياد گرفتيم چگونه شبكه اجتماعي موردنظر خود را انتخاب كنيم، پروفايل خود را بهينه كنيم، آن را به وب‌سايت خود منتقل كنيم و از دكمه‌هاي اشتراك‌گذاري شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنيم. قدم بعدي اين است كه افراد مناسب را فالو كنيد و از اين طريق تعداد فالوئرهاي خود را افزايش دهيد. راه‌هاي افزايش فالوئر در مراحل ۶ تا ۱۰ توضيح داده شده‌اند؛ اما قبل از آن شما بايد افراد سرشناس در آن شبكه اجتماعي را فالو كنيد. مطمئنا آن‌ها شما را دنبال نخواهند كرد، زيرا پروفايل شما تازه شروع به فعاليت كرده است. اما انجام اين كار به ۳ دليل زير مهم است:

۱- پلتفرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي از اين اطلاعات استفاده مي‌كنند و به ديگران پيشنهاد مي‌دهند كدام پروفايل‌ها را دنبال كنند. بنابراين با دنبال كردن افراد شناخته‌شده در يك حوزه به ديگران مي‌گوييد كه شما نيز در اين زمينه فعاليت مي‌كنيد.

۲- يكي از ترفندهايي كه مردم براي افزايش تعداد فالوئرها انجام مي‌دهند اين است كه فالوئرهاي افراد معروف را دنبال مي‌كنند. زيرا احتمال مي‌دهند كه برخي از اين افراد آن‌ها را نيز فالو ‌كنند.

۳- اين افراد معمولا اطلاعات مهم و مفيدي را در زمينه‌اي كه فعاليت مي‌كنند، به اشتراك مي‌گذارند. پس شما نيز مي‌توانيد اين نكات را ياد بگيريد و آن‌ها را با مخاطبان خود به اشتراك بگذاريد.

۶- تعادل بين تعداد افرادي كه فالو مي‌كنيد با تعداد فالوئرها حفظ كنيد

بهتر است تعداد افرادي كه فالو مي‌كنيد و تعداد افرادي كه شما را دنبال مي‌كنند متعادل نگه داريد. مخصوصا در شبكه‌هاي اجتماعي مانند توييتر، گوگل پلاس و پينترست. دلايل زيادي براي انجام اين كار وجود دارند كه چند مورد از آن‌ها را مي‌توانيد در ادامه بخوانيد:

  • اپليكيشن‌ها از اين نسبت براي پيشنهاد دادن شما به ديگران استفاده مي‌كنند. بنابراين هرچقدر تفاوت ميان آن‌ها بيشتر باشد، شانس شما براي اينكه به ديگران پيشنهاد داده شويد كمتر مي‌شود.
  • باعث افزايش اعتماد مي‌شود. شما به كدام پروفايل اعتماد بيشتري داريد؟ پروفايلي كه ۱۰۰۰ نفر دنبال كننده دارد و ۲۵۰۰ نفر را دنبال كرده است يا پروفايلي كه ۵۵۰ نفر دنبال كننده دارد و ۵۱۰ نفر را دنبال كرده است؟
  • اهميت شبكه‌هاي اجتماعي براي سئو بالا رفته است. اگرچه اين موضوع هنوز تأييد نشده است؛ اما معمولا افراد دارايپروفايل قوي‌تري در شبكه‌هاي اجتماعي، موقعيت بهتري نسبت به افرادي دارند كه پروفايلشان ضعيف است.
  • افرادي كه تعداد فالوئرهايشان بيشتر از تعداد افرادي است كه دنبال كرده‌اند و همچنين افرادي كه توسط اشخاص مهم فالو شده‌اند، پروفايل قوي‌تري دارند.

social media marketing

۷- محتواي متني، عكسي يا ويدئويي جالب به اشتراك بگذاريد

پايه و اساس داشتن يك كمپين موفق اين است كه محتواي جالبي با مخاطبان خود به اشتراك بگذاريد. همان‌طور كه احتمالا قبلا هم خوانده‌ايد، «محتوا پادشاه است» و اين موضوع در شبكه‌هاي اجتماعي نيز صادق است. هرچقدر محتواي شما جالب‌تر باشد، بيشتر به اشتراك گذاشته مي‌شود و تعداد افراد بيشتري به سمت شما جذب خواهند شد. محتواي جالب چيست؟ تعدادي از خصوصيات آن‌ها را مي‌توانيد در ادامه بخوانيد:

  • مقالات، داستان‌ها و صفحه‌هاي مرتبط به زمينه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنيد. اما لزوما همه آن‌ها نبايد از وب‌سايت شما باشند.
  • آمار جالب در حوزه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنيد.
  • استفاده كردن از جملات انگيزشي.
  • مطالعات تحقيقاتي.
  • عكس و فيلم.
  • هرازگاهي ويدئوها يا مطالب خنده‌دار را با مخاطبان خود به اشتراك بگذاريد.
  • استفاده از هشتگ‌ها را فراموش نكنيد. هشتگ‌هاي مرتبط، محتواي شما را قابل جستجو مي‌كنند.

۸- روزانه چند پست بگذاريد اما زياده‌روي نكنيد

يكي از رايج‌ترين سؤالاتي كه افراد مبتدي مي‌پرسند اين است كه روزانه چه تعداد پست بايد به اشتراك بگذارند؟ پاسخ اين سؤال به شبكه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنيد بستگي دارد. مطالعات زيادي در اين زمينه انجام شده است كه بهترين آن‌ها به شرح زير هستند:

  • پروفايل شخصي در فيسبوك: هر تعداد پستي كه دوست داريد.
  • پروفايل كاري در فيسبوك: نبايد از ۱ يا ۲ پست در روز و ۷ پست در هفته بيشتر باشد.
  • پروفايل در توييتر: هرچقدر محتواي بيشتري بگذاريد، بيشتر در معرض ديد قرار مي‌گيرد.
  • پروفايل شخصي و كاري در گوگل پلاس: هرچقدر دوست داريد مي‌توانيد مطلب به اشتراك بگذاريد. اما در انجام آن زياده‌روي نكنيد زيرا ممكن است نتيجه معكوس داشته باشد.
  • پروفايل در پينترست: تعداد كمي پست به‌صورت روزانه كافي است.

social media marketing

۹- فراموش نكنيد كه ديگران را فالو بك كنيد

اغلب مردم تمركز خود را بر جذب فالوئرها مي‌گذارند و فراموش مي‌كنند افرادي كه آن‌ها را دنبال كرده‌اند، فالو كنند. هرروز در ميان دنبال كننده‌هاي خود جستجو كنيد و تعدادي از آن‌هايي كه مي‌خواهيد، فالو كنيد. انجام ندادن اين كار تأثير بدي بر مخاطب مي‌گذارد و گاهي اوقات تعداد فالوئرها را به‌شدت كاهش مي‌دهد.

۱۰- از قوانين پيروي كنيد و صبور باشيد

شبكه‌هاي اجتماعي براي از بين بردن اسپمرها يك سري قوانين دارند. به‌عنوان مثال توييتر و گوگل پلاس براي تعداد افرادي كه مي‌توانيد در هرروز فالو كنيد، محدوديت دارند. فيسبوك نيز قوانين مخصوص به خودش را دارد. اين يعني مدتي زمان مي‌برد تا بتوانيد تعداد فالوئرهاي خود را افزايش دهيد. از راه‌هاي غيرمجاز براي افزايش تعداد فالوئرهاي خود استفاده نكنيد؛ زيرا ممكن است حساب كاربري‌تان مسدود شود. زمان خود را صرف ساختن يك پروفايل جالب كنيد و صبور باشيد. شايد پروفايل شما هم تبديل به يك پروفايل معتبر و پرطرفدار شود.

نتيجه‌گيري

زماني كه صحبت از شبكه‌هاي اجتماعي به ميان مي‌آيد، ۲ بخش كلي را مي‌توان براي آن در نظر گرفت. اولي به راه‌اندازي پروفايل مربوط مي‌شود و دومي به نحوه استفاده شما از حساب كاربري‌تان مي‌پردازد. براي رسيدگي كردن به موضوع اول خيلي مهم است كه شبكه اجتماعي متناسب با زمينه فعاليت خود را انتخاب كنيد و سپس وب‌سايت خودتان را به آن متصل كنيد. بخش دوم را بايد با دنبال كردن افراد مناسب كامل كنيد و با توجه به قوانين شبكه‌هاي اجتماعي با مخاطبان خود محتواي جالب به اشتراك بگذاريد.

منبع RELIABLESOFT
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.